ایثار و از خودگذشتگی

ما باید با معنی ایثار آشنا باشیم و یاد بگیریم تا گاهی اوقات از خودمان از خواسته‌هایمان از راحتی و آسایشی که داریم به خاطر مسائلی که از ما مهمتر است، مثل حفظ خانواده و یا تربیت فرزند و یا حفظ آبروی دیگران و یا خدمت به برپایی شعائر دینی و هر موضوع دیگری که از ما مهمتر است بگذریم.ما باید از خودگذشتگی و ایثار را یاد بگیریم.
شوهری که برای صحبت‌ کردن با همسرش وقت نمی‌گذارد و یا پدری که نه برنامه‌ای برای تربیت فرزندش دارد و نه حوصله‌ای برای شنیدن و وقت گذاشتن در کنار او و یا انسانی که حاضر نیست از خواسته و تصمیمات خودش کوتاه بیاید و کل دوستان و اطرافیانش را به خاطر همین کار آزرده خاطر می‌کند.
البته همه این نمونه‌هایی که گفتم درست ولی نباید از ان روی سکه هم غافل شد یعنی ما باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که اگر قرار باشد به خاطر هر چیزی از تصمیمات و خواسته‌هایمان بگذریم عاقلانه نیست و نشان از ضعف و بی‌همّتی ما دارد.

قوّت و قدرت شخصیّت

امّا همین اتفاق نشان از قوّت و قدرت شخصیتی ما دارد هنگامی که با تشخیص درست برای مسائل مهمتری از خودمان سعه صدر و بردباری نشان دهیم تا بتوانیم هم با اهمیّت دادن به اطرافیانمان آنان را از خودمان راضی نگه داریم و هم بتوانیم آنان را با خودمان در موقعیت‌های مهم‌تر همراه کنیم.
غرور و خودپسندی نقطه مقابل این اتفاق است و متأسفانه به اشتباه و از روی ناآگاهی خیلی از مشاوران با تحت تأثیر قرار گرفتن از آموزه‌های غربی اینگونه تصوّر می‌کنند که غرور و خودپسندی و زیر بار حرف دیگران نرفتن نشان از اعتماد به نفس بالا و قوّت شخصیتی یک نفر دارد.
امیرالمومنین علی(علیه‌السلام)
الإِیثارُ أحسَنُ الإِحسانِ ، و أعلى مَراتِبِ الإِیمانِ
ایثار ، بهترین احسان و بالاترین مرتبه ایمان است.
تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص ۳۹۶ ، ح۹۱۶۲
 
سایت
صفحه اطلاع رسانی مقام معظم رهبری
ممکن است شما دوست داشته باشید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 Comments
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها